انواع اتصالات لوله کشی و کاربرد آنها


یکی از مهم‌ترین مشکلات ساختمان سازی در زمان های قدیم، نحوه ی انتقال آب به قسمت های مختلف ساختمان بوده است. فکرش را بکنید؛ برای یک حمام ساده باید از چشمه آب می‌آوردند، آن را داخل دیگ‌های بزرگ می‌جوشاندند و بعد آن را با ظرف روی سر و بدنشان می‌ریختند. کار پر زحمتی به‌نظر می‌رسد، نه؟!

خلاصه بگویم؛ بشر بار دیگر برای راحت‌‌تر کردن زندگی خود دست به کار شد و لوله و شیرآلات را اختراع کرد.
اما چه کسانی اولین بار ساختمان‌های خود را لوله کشی کردند؟ لوله ها و اتصالات ساختمانی از گذشته تاکنون چه تغییراتی داشته‌اند؟ و اتصالات مدرن ساختمانی که امروز در زندگی ما جای خود را باز کرده‌اند، چه ویژگی هایی دارند؟
شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین کسانی که از سیستم لوله کشی در ساختمان های خود استفاده کردند، ایرانیان بوده اند! (بله شاید اولین بودنتان برایتان تکراری شده باشد، ولی اینجا واقعاً ایرانیان بودند!)
نتایج باستان شناسی در اطراف تخت جمشید نشان می‌دهد که ایرانیان باستان برای انتقال آب به سایر نقاط ساختمان از انواع لوله و اتصالات استفاده می‌کردند. این لوله ها معمولاً از گل و یا سنگ های مختلف ساخته می‌شدند. اما با گذشت زمان، لوله ها و اتصالات ساختمانی شکل جدیدی به خود گرفتند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش صنعت ساختمان سازی، انواع مختلفی از لوله ها و اتصالات ساختمانی مدرن تولید شده است. مهم‌ترین نکته در خصوص اتصالات مدرن، نوع طراحی آن ها است. با توجه به پیشرفته شدن سیستم های لوله کشی، اتصالات ساختمانی نیز باید طوری طراحی می‌شدند که نیازها را برآورده کنند. به همین دلیل امروزه برای هر نوع لوله کشی در ساختمان می‌توان از اتصالات مربوط به آن استفاده کرد.
در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا ببینیم انواع لوله و اتصالات در تاسیسات ساختمانی کدامند، از چه جنسی ساخته شده‌اند و چه کاربردهایی دارند. آماده‌اید؟

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره تلفنی