انواع اتصالات فلزی لوله گاز ( اتصالات لوله گاز خانگی ) و کاربرد هر کدام


نوع اتصال انواع اتصالات گاز

اتصالات فلزی از جمله اتصالات گاز معمولاً به شیوه های مختلفی به لوله کشی و یا سایر تجهیزات متصل می‌شوند. مهمترین آن ها عبارتند از:

  • اتصالات جوشی (Butt Weld Fitting)
  • اتصالات ساکت ولد (Socket Weld Fitting)
  • اتصالات فلزی دنده ای یا رزوه ای (Threaded Fitting)
  • اتصالات فلنج دار (Flanged fittings)
  • در اتصال ساکت ولد اتصالات گاز، شاهد یک بخش تو رفته و قرارگیری اتصال موردنظر درون آن هستیم. این اتصالات دوام و طول عمر بسیار خوبی دارند.
    اتصال رزوه ای یا اتصال دنده ای از دیگر انواع اتصال متداول در سیستم های لوله کشی است. این امر با قرارگیری و چرخش مناسب رزوه یا دنده صورت می پذیرد.
    اتصال فلنج دار نیز بسته به نوع ، دارای صفحه و یک یا چند منفذ است. به کمک این صفحه و سوراخ ها، ارتباط و وصل‌کردن تجهیزات به یکدیگر انجام می شود.

    انواع اتصالات گازی و کاربردها

    برجسته ترین و پراستفاده ترین انواع اتصالات گاز عبارتند از:

    اتصال زانویی لوله جوشی

    زانویی با حالت زاویه‌دار خود، یکی از اتصالات پرکاربرد در لوله کشی گاز به ویژه لوله کشی گاز خانگی است. تغییر زاویه و تغییر جهت مسیر لوله کشی، اصلی ترین کاربرد زانویی است. در همین راستا زانویی در زاویه های مختلفی تولید و عرضه می شود. از جمله زانویی ۴۵ درجه ، زانویی گاز ۹۰ درجه ، زانویی ۱۸۰ درجه و… .
    زانویی در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی می شود. زانویی ۲ اینچ، زانویی ۴ اینچ، زانویی ۶ اینچ، زانویی ۸ اینچ و ۱۰ اینچ از موارد پرکاربرد است. از لحاظ جنس نیز زانویی مانیسمان و زانویی درزدار با ساختار جوشکاری شده، از جمله زانویی فلزی متداول است. این موارد از جمله فاکتورهای مؤثر در کارایی و قیمت زانویی گاز به شمار می رود.

    اتصال سه راهی لوله جوشی

    سه راهی یکی دیگر از اتصالات کاربردی برای ایجاد انشعاب و گرفتن خروجی از مسیر لوله کشی گاز است. به بیان ساده تر، سه راهی باعث تقسیم جریان سیال به بخش های دیگر می شود. علاوه بر سه راهی مستقیم و رایج، برخی از سه راهی ها زاویه دار هستند.
    سه راهی به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع اتصالات گاز در دو نوع مساوی و تبدیلی ساخته می شود. در سه راهی مساوی، سه طرف سه راهی دارای سایز یکسان هستند. در سه راهی تبدیل معمولاً یک طرف از دو سمت دیگر کوچکتر می‌باشد. همچنین با افزودن یک مسیر اضافه، چهار راهی طراحی و تولید شده که در برخی شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • اتصال تبدیل لوله جوشی

    اتصال گاز تبدیلی همان گونه که تا حدی از نامش مشخص است، برای تبدیل اندازه لوله ها کاربرد دارد. در واقع ممکن است در جایی از لوله کشی گاز لازم باشد تا سایز لوله کاهش یا افزایش یابد. در چنین شرایطی، انواع تبدیل، اعم از تبدیل رزوه ای، تبدیل جوشی، تدبیل مانیسمان و … بسیار کاربردی هستند.
    تبدیل ها معمولاً در دو نوع تبدیل هم مرکز و تبدیل غیر هم مرکز تولید می شوند.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره تلفنی